Surun kohdatessa

Kuolema tulee lähelle, kun saamme suruviestin. Ehkä joku on kertonut sen meille hienovaraisesti tai olemme olleet kuolevan ihmisen lähellä hänen viimeisinä hetkinään.

Hyvin monille tämä kokemus on uusi ja ainutlaatuinen. Läheisen ihmisen poismeno tuntuu pitkään epätodelliselta. Silloinkin, kun siihen on saanut valmistautua, ei siihen koskaan ole voinut valmistautua loppuun asti.

Kun läheinen ihminen kuolee, voi aina kääntyä oman seurakunnan puoleen. Papeilta, diakoniatyöntekijöiltä ja muilta seurakunnan työntekijöiltä saa henkistä tukea sekä opastusta käytännön asioissa.

Hautaushinnasto

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen