Tietoa seurakuntavaaleista

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntavaalit toimitetaan neljän vuoden välein. Marraskuussa valitaan kirkon 367 seurakuntaan yhteensä noin 8000 uutta luottamushenkilöä. Seuraavat seurakuntavaalit ovat 20.11.2022. Ennakkoäänestys on 8.-12.11.2022.

Seurakuntavaalit ovat ennen kaikkea paikalliset vaalit, joissa seurakuntalaisten joukosta valitaan henkilöt suunnittelemaan toimintaa seuraavalle nelivuotiskaudelle.

Isojoen seurakunnan kirkkovaltuustoon valitaan marraskuussa 15 edustajaa. Kun vaaleissa valittu kirkkovaltuusto kokoontuu ensimmäisen kerran, se nimeää jäsenet kirkkoneuvostoon.

Mistä seurakuntien luottamushenkilöt päättävät?

Seurakuntavaaleissa valittavat luottamushenkilöt suunnittelevat, kehittävät ja ohjaavat seurakunnan toimintaa. Luottamushenkilöt päättävät monista keskeisistä seurakunnan toimintaan, hallintoon ja talouteen liittyvistä asioista, kuten:

• seurakunnan kirkollisveroprosentista, talousarvioista ja monista muista talousasioista
  • rakennushankkeista
  • avustuksista
  • monista työntekijävalinnoista ja uusista viroista.
  • seurakunnan toiminnan painotuksista
  • seurakunnan tilojen käytöstä

Luottamushenkilöt äänestävät myös kirkolliskokousvaaleissa eli valitsevat maallikkoedustajat kirkon ylimpään päättävään elimeen. Kirkolliskokous päättää esimerkiksi kirkon oppiin liittyvistä kysymyksistä ja koko kirkon taloudesta.