Konfirmaatio

Sana konfirmaatio merkitsee vahvistamista. Konfirmaatiossa nuoret tunnustavat uskonsa ja seurakunta rukoilee heidän puolestaan.

Konfirmaatio ja kaste liittyvät toisiinsa. Tuodessaan lapsensa kasteelle vanhemmat sitoutuvat antamaan hänelle kristillisen kasvatuksen. Rippikoulu on tärkeä osa tätä kasvatusta ja konfirmaatio toimitetaan sen päätteeksi. Konfirmaatio on rippikoulun päätösjuhla. Siinä rippikoulun käynyt tunnustaa haluavansa Jumalan armon avulla osoittaa elämässään uskon, johon on kastettu ja mistä on saanut opetusta. Mikäli rippikoululainen haluaa, hän voi pyytää yhtä tai kahta kummiaan osallistumaan siunaamiseen. Näitä kummeja pyydetään saapumaan kirkkoon  konfirmaatiopäivänä  hyvissä ajoin. Jolloin konfirmaation toimittava pappi kertoo tarkemmin kummin osuudesta siunaamisessa.

Rippikoulun voi osallistua aikaisintaan sinä vuonna, jona täyttää 15 vuotta. Tätä nuoremmat voivat hakea kirkkoneuvostolta rippikoulun käymiseksi erityisluvan, mikäli tähän on painavia syitä. Yläikärajaa ei ole. Vanhempien suostumuksella myös kirkkoon kuulumattomat voivat tulla mukaan Konfirmoitu voi osallistua itsenäisesti ehtoolliselle. Hänet voidaan kutsua kastettavan kummiksi. 18-vuotiaana voi seurakunnan jäsen äänestää kirkollisissa vaaleissa, ja rippikoulun käynyt ja konfirmoitu olla niissä ehdokkaana. Rippikoulun käyneellä on oikeus saada kirkollinen avioliittoon vihkiminen.

Seurakuntamme rippikoululeirit pidetään Suvirannassa kesäkuun alussa.

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen